A jogszabályon alapuló, kötelező jótállás időtartama sávos elrendezésű: 10 000 Ft–100 000 Ft-ig 1 év, 100 001 Ft–250 000 Ft-ig 2 év, 250 000 Ft felett 3 év. A jótállási idő a termék, fogyasztó részére történő átadása, vagy ha az üzembe helyezést a Forgalmazó vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik. Amennyiben a fogyasztó a terméket az átadástól számított 6 hónapon túl helyezi üzembe, akkor a jótállás kezdő időpontja a termék átadásának a napja.
Jótállási jog érvényesítése
- Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet, a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.), valamint a fogyasztó és forgalmazó közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. NGM (IV.29) rendelet alapján a jelen jótállási jeggyel kapcsolatos jogokat a fogyasztó az alábbiak szerint érvényesítheti:
- A jótállásból eredő jogok érvényesítésére a fogyasztási cikk tulajdonosa jogosult, feltéve, hogy a Ptk. alapján fogyasztónak minősül. Fogyasztónak minősüla szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy.
- A jótállási jog érvényesítése során a fogyasztó választása szerint
- a) kijavítástvagy kicseréléstigényelhet, kivéve, ha a választott jótállási igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a jótállási igény teljesítésével a fogyasztónak okozott érdeksérelmet;
- b) az ellenszolgáltatással arányos árleszállítástigényelhet, vagy a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja, illetve mással kijavíttathatja, ha a kötelezett a kijavítást/kicserélést nem vállalta, vagy azt nem tudja megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit figyelembevéve elvégezni, vagy elállhata szerződéstől, feltéve, hogy a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
- Amennyiben a termék nem javítható, a termék kicserélését vagy a vételár visszafizetését 8 napon belül teljesíteni kell.
- Ha a jótállás időtartama alatt a termék három alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik- a fogyasztó eltérő rendelkezése (árleszállítás, kijavítás, kijavíttatás) hiányában - a Forgalmazó köteles a terméket 8 napon belül kicserélni. Ha a termék kicserélésére nincs lehetőség, a forgalmazó köteles a fogyasztó által bemutatott, a termék ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton (számla vagy nyugta) feltüntetett vételárat 8 napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
- A Forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást legfeljebb 15 napon belül elvégezze. Amennyiben a kijavításra átvett termék javítását a kötelezett nem tudja 15 napon belül elvégezni, legkésőbb a napon köteles értesíteni a fogyasztóta kijavítás várható elkészültének idejéről. Amennyiben a kijavításra a 30. napig nem kerül sor, a forgalmazó 8 napon belül köteles a terméket kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a forgalmazó köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton - az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán - feltüntetett vételárat a harmincnapos kijavítási határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni. A kijavítás során a termékbe csak új alkatrész kerülhet beépítésre.
- A termék meghibásodását a Fogyasztó köteles haladéktalanul a Szakszerviznek vagy az Forgalmazónak bejelenteni. A jótállási igényeket a Fogyasztó a Forgalmazóval szemben, annak értékesítési helyein, bármely telephelyén és fióktelepén közvetlenül is érvényesítheti.
- A jótállási jegy szabálytalan kiállítása, vagy a Fogyasztó részére történő átadásának elmaradása nem érinti a jótállási kötelezettségvállalás érvényesíthetőségét, a jótállás érvényesítéséhez azonban rendelkezni kell legalább a vásárlást igazoló bizonylattal (az Áfa törvény alapján kibocsátott számla vagy nyugta.)
- Ha a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított 3 munkanapon belül érvényesít csereigényt, a forgalmazó nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem köteles a terméket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
- A fogyasztó a hiba felfedezése után a legrövidebb időn belül köteles kifogását a forgalmazóval közölni. Kellő időben közöltnek kell tekinteni a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt kifogást. A közlés késedelméből eredő kárért a fogyasztó a felelős.
- Nem számít bele a jótállási időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a fogyasztó a terméket nem tudja rendeltetésszerűen használni. A jótállási idő a termék kicserélése, kijavítása esetén a kicserélt rész, illetve az új termék tekintetében újból kezdődik.
- A jótállás a fogyasztó jogszabályból eredő — így különösen a kellék- és termékszavatossági, illetve kártérítési — jogait nem érinti.
- A rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikket az üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha a kijavítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a vállalkozás, vagy - a javítószolgálatnál közvetlenül érvényesített kijavítás iránti igény esetén - a javítószolgálat gondoskodik.
- A jótállásra kötelezett a jótállás ideje alatt a felelősség alól csak abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. A kötelezett a fogyasztó kifogásáról jegyzőkönyvet köteles felvenni, ennek másolatát a fogyasztónak át kell adni. Ha a kötelezett a fogyasztó igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról legkésőbb 5 munkanapon belül köteles értesíteni a Fogyasztót.
- Amennyiben a Fogyasztónak a jótállással kapcsolatos minőségi kifogását kötelezett nem a fogyasztó igényének megfelelően rendezi, a Fogyasztó jogosult a lakóhelye szerint illetékes megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák által működtetett békéltető testület eljárását is kezdeményezni.
A jótállási igény elutasításának lehetséges esetei
- A termék hibája nem rendeltetésszerű használat miatt jelentkezett.
- A terméket szakszerűtlenül helyezték üzembe/szerelték össze
- Helytelen tárolás, helytelen kezelés, rongálás, amennyiben a termék hibája erre visszavezethető
- A használati-kezelési útmutatóban foglaltak figyelmen kívül hagyása
- Elemi csapás okozta rongálódás, meghibásodás
Jótállásra kötelezett termékek:
- 10 000 forintot elérő eladási árú gázkészülékek, így különösen tűzhely, konvektor, gázkazán, gázbojler, gázgrill, gázzsámoly, gázsütő, gázperzselő, gázlámpa;
- 10 000 forintot elérő eladási árú legalább egyéves kihordási idejű gyógyászati segédeszközök és készülékek, valamint napszemüvegek;
- 10 000 forintot elérő eladási árú világítástechnikai termékek, így különösen lámpatest, fényforrás;
- 10 000 forintot elérő eladási árú híradástechnikai készülékek, így különösen üzenetrögzítő, kihangosító készülék, műholdvevő és AM Micro antenna rendszerek és ezek részegységei, televízió, projektor, videomagnó, rádió, autórádió, rádiós ébresztőóra, műholdas helymeghatározó, lemezjátszó, szalagos és kazettás magnó, CD-felvevő és lejátszó, DVD-felvevő és lejátszó, játékkonzol, Blu-ray lejátszó és -író, asztali médialejátszó, egyéni hangrendszer, keverőasztal, erősítő, hangszóró, hangfal, mikrofon és fülhallgató, head-set;
- 10 000 forintot elérő eladási árú optikai eszközök, így különösen távcső, látcső, mikroszkóp, teleszkóp;
- 10 000 forintot elérő eladási árú órák és ékszerek;
- 10 000 forintot elérő eladási árú bel- és kültéri bútorok, fekvőmatracok;
- 10 000 forintot elérő eladási árú sporteszközök, vadászathoz és horgászathoz kapcsolódó eszközök;
- 10 000 forintot elérő eladási árú, az előzőekben felsorolt termékcsoportokhoz tartozó termékek tartozékai és alkotórészei.